10 namirnica koje svakodnevno konzumiramo a predstavljaju smrt za vaše zube

Svaka osoba voli da ima lep osmeh, a da se ne bismo stideli kada neko ispriča dobar vic, neophodna je adekvatna briga o zubima, koji zahtevaju negu i pažnju.

Potrebno je obratiti pažnju na pravilnu ishranu, a pojedine namirnice drastično povećavaju rizik od potencijalnog oštećenja zuba. Hrana i piće koju konzumiramo na dnevnom nivou, može uticati na nakupljanje plaka, što može ostaviti ozbiljne zdravstvene posledice na zube, ali i higijenu usta.

Ukoliko ste se upitali šta je zaista plak, to je lepljivi “film”, ispunjen bakterijama, koje doprinose bolestima desni i nastanku karijesa. Na primer, nakon što sebi priuštite zadovoljstvo da gricnete nešto slatko, uneti šećeri izazivaju bakterije da počnu da oslobađaju kiseline, koje potom napadaju zubnu gleđ.

Kada se emajl “pokvari”, dolazi do razvoja karijesa, koji može izazvati neugodne komplikacije poput bola, razvoja apcesa i problema sa žvakanjem hrane.

Ukoliko redovno ne perete, ili ne čistite zube koncem, plak će se stvrdnuti i vremenom pretvoriti u zubni kamenac, koji se može javiti iznad, ili ispod linije desni. Oba slučaja će vremenom dovesti do ranog oblika bolesti desni, poznatije pod nazivom gingivitis.

Kako biste sprečili da plak napravi pustoš u vašoj usnoj duplji i da na kraju ne ostanete škrbavih usta, neophodno je da vodite računa o redovnoj higijeni zuba – perite ih najmanje dva puta dnevno, redovno ih čistite koncem i posećujte zubara.

Ukoliko vam je potreban stručan stomatolog, Novi Sad, Beograd i svi drugi gradovi u Srbiji nude pregršt opcija, a na putu do blistavog osmeha potrebno je da izbegavate, ili makar što više ograničite, unos sledećih 10 vrsta namirnica, koje su “smrt” za zdravlje vaših zuba.

Slatkiši, posebno kisele tvrde bombone

Svakako neće predstavljati iznenađenje kada čujete da su slatkiši nezdravi za vaše zube, a slatke poslastice prepune šećera mogu dovesti do nakupljanja bakterija, što će posle određenog vremena dovesti do karijesa i bolesti desni.

Međutim, određene vrste slatkih delicija, poput karamela, želea, lizalica, a posebno tvrdih kiselih bombona, koji sadrže različite vrste kiselina, mogu da budu posebno pogubni po zube.

Često ih i žvaćemo, pa se duže zadržavaju u ustima, što otežava pljuvački da spere šećer i povećava verovatnoću nastanka karijesa.

Ukoliko ne možete da se obuzdate po pitanju slatkiša, bolje uzmite koju kockicu čokolade – brže će je sažvakati i lakše oprati. Takođe, pokušajte da slatkiše konzumirate posle, a ne između obroka i popijte dosta vode nakon što pojedete desert. Ako je moguće, operite zube nakon uživanja.

Hleb

Gotovo da nema osobe koja može da odoli sveže ispečenom hlebu, koji divno hrska pod zubima, a mekoća sredine se prosto topi u ustima. Međutim, tokom žvakanja hleba, vaša pljuvačka razlaže skrob u šećer.

Kada se hleb u ustima pretvori u supstancu nalik gumastoj pasti, jako lako se lepi za prostor između zuba, a te naslage, naravno, ako ih ne ispere posle obroka, izazivaju karijes.

Ukoliko ste obožavatelj hleba i pekarskih proizvoda, birajte neke manje rafinisane vrste, koje se prave od celog zrna pšenice, jer sadrže manje dodatih šećera i ne razgrađuju se lako.

Alkoholna pića, posebno vino

Nije neka velika tajna da preterana konzumacija alkohola nikako nije dobra za zdravlje.

Međutim, od alkoholnih pića vino zna da bude posebno štetno za zube, jer i belo i crveno “piće bogova” sadrži erozivnu kiselinu, koja omekšava gleđ i čini zube podložnim karijesu.

Crveno vino dodatno sadrži tanine koji mogu da isuše usta i “zacrne” zube.

Upravo je isušivanje usta jedan od osnovnih problema kod konzumacije alkohola – nedostaje nam pljuvačka, koja je neophodna da naše zube održava zdravim. Ona sprečava lepljenje hrane i ispira ove čestice, pa čak pomaže i u otklanjanju ranih znakova karijesa, bolesti desni i raznih drugih oralnih infekcija.

Kako biste uspeli da održite pravilnu hidrataciju usta, pijte puno vode dok konzumirate alkohol i koristite sredstva za ispiranje usta koja sadrže sa fluor.

Takođe, nemojte zaboraviti da sačekate minimum pola sata nakon što ste popili poslednju čašu vina, pre nego što detaljno operete zube.

Gazirana pića

Malo toga dobrog možete očekivati ukoliko često pijete gazirana pića, posebno sokove, čak i ukoliko stoji da su “lajt”, ili dijetalni na pakovanju.

Možda će vam zvučati šokantno, ali naučna studija je otkrila da konzumacija velikih količina gaziranih slatkih sokova može ošteti vaše zube poput najgorih vrsta droge, kao što su metamfetamin ili krek kokain.

Ukoliko je moguće, najbolje je da u potpunosti prestanete da ih pijete, jer gazirani sokovi omogućavaju plaku da proizvede više kiseline, koja napada zubnu gleđ. Tako je pijuckanje kole, na primer, po čitav dan, jednako kao da ste premazali vaše zube kiselinom.

Pored toga, slatka gazirana pića dodatno isušuju usta, pa ćete imati manje pljuvačke koja čuva floru usne duplje.

Ukoliko ipak odlučite popijete sok, sačekajte najmanje 30 minuta pre nego što operete zube, jer će kiselina učiniti vašu gleđ podložnijom habanju, pa bi pranje neposredno posle moglo da ubrza propadanje zuba.

Citrusi

Svakako da je konzumacija citrusnog voća, poput narandži, limuna ili grejpfruta, veoma blagotvorna za organizam, baš kao i ceđeni sokovi, jer sadrže veliku količinu C vitamina.

Međutim, istovremeno, kiselina citrusnog voća će istrošiti zubnu gleđ, čineći zube podložnim bakterijama i karijesu.

Pored toga, ova vrsta kiseline dobrano će smetati ranicama u vašim ustima. Ukoliko želite da unesete dnevnu dozu antioksidanata i vitamina na ovaj način, pokušajte da ih jedete i pijete umereno tokom obroka.

I obavezno sačekajte neko vreme da isperete zube, baš kao i kod vina i gaziranih pića.

Led

Lekari svakako preporučuju što veći unos vode u organizam dnevno, a šta je led, nego zamrznuta voda?

Međutim, nikako nemojte pokušati da žvaćete led, jer ćete na taj način naneti veliku štetu zubima i desnima, pa ćete možda morati na hitnu zubarsku intervenciju, usled naprsnuća i lomljenja zuba ili, olabavljenja krunica.

Zato uživajte u vodi samo u tečnom obliku, a led koristite isključivo za hlađenje pića, nikako ne za žvakanje.

Suvo voće

Sušeno voće je svakako zdravija užina ili desert od kolača, međutim, treba znati da ni suvo voće nije baš najbolje za naše zube, najviše iz razloga što je izuzetno lepljivo. Takođe sadrži visoko koncentrovani šećer i ima poprilično poprilično gumastu strukturu.

Zato ima tendenciju da se lepi u prostoru između zuba i pukotinama, ostavljajući za sobom šećer, koji potom stvara karijes.

Naravno, ne morate se odreći ovog slatkog užitka, ali nakon konzumacije isperite usta vodom, a nakon nekog vremena i četkicom, pastom i koncem. Naravno, uvek je bolja ideja da jedete svežu verziju voća!

Kafa i čaj

Većina ljudi će čim otvore oči popiti makar jednu šoljicu kafe ili čaja, iako kofein izaziva zavisnost. Naravno ovi napici nisu previše loši za zdravlje vaše usne duplje, ali ako u njih dodate šećer, moguće je da će vaši zubi i desni lagano propadati.

Ukoliko se ne zadržite na jutarnjoj šoljici, već u toku dana pijete nekoliko dnevno, moguće je da ćete dodatno zaprljati zube i isušiti usta.

Zato redovno pijte puno vode i izbegavajte da dodajete šećer.

Čips i krekeri

Već od samog mirisa hrskavog čipsa od krompira verovatno će vam poći voda na usta, ali budite svesni da ova omiljena grickalica sadrži ogromnu količinu skroba.

Skrob se pretvara u šećer, koji se zadržava između zuba, hraneći bakterije u plaku.

Slična priča je i sa krekerima, koji su u umerenim količinama baš fina užina.

Međutim, predstavljaju rafinisane ugljene hidrate, a brojne studije povezale su konzumaciju ove vrste hrane u velikim količinama sa upalama, koje su krivci za hronične bolesti, poput parodontitisa i gingivitisa.

Zato lagano sa krekerima!

Sos za pastu na bazi paradajza

Dobra pasta se nikako ne može zamisliti bez kvalitetnog sosa, a iako je paradajz super koristan u ljudskoj ishrani, morate biti svesni da je veoma kiseo.

Zato, kada vašu pastu prelijete sosom na bazi paradajza, vršite dvostruki atak na usta. Naime, kiselina u sosu od paradajza razgrađuje gleđ na vašim zubima, a ugljeni hidrati testenine pomažu u “hranjenju” bakterija koje izazivaju karijes.

Svakako imajte to na umu kada sledeći put budete jeli špagete bolonjeze i operite zube otprilike pola sata nakon konzumacije ovog italijanskog specijaliteta.

Preporučujemo da pročitate: